5. Les xarxes socials com a recurs educatiu.


Una xarxa social és una pàgina web en la qual els internautes intercanvien informació personal i continguts multimèdia de manera que creen una comunitat d'amics virtual i interactiva.

El treball a les aules amb serveis i aplicacions de xarxes socials educatives ofereix una sèrie d'avantatges molt notables des del punt de vista educatiu:

Ofereixen eines interactives i eficaces per a l'ensenyament i l'aprenentatge. A més, la integració d'eines i aplicacions (fòrums, blogs, xat, email, missatgeria electrònica), per part d'aquests serveis proporciona un escenari molt adequat per a la pràctica de la majoria de les activitats pròpies del treball en entorns online.

  • Facebook.

Facebook és un lloc web de xarxes socials creat per Mark Zuckerberg. Originalment era un lloc per a estudiants de la Universitat d'Harvard. El seu propòsit era dissenyar un espai en el qual els alumnes d'aquesta universitat poguessin intercanviar una comunicació fluïda i compartir contingut de forma senzilla a través d'Internet. Va ser tan innovador el seu projecte que amb el temps es va estendre fins a estar disponible per a qualsevol usuari de la xarxa. Facebook té actualment 1508 milions d'usuaris registrats al voltant de tot el món.

Per exemple, pots emprar Facebook per a què els estudiants accedeixin a informació sobre els seus deures, generar un debat sobre un tema exposat en classe  o solucionar preguntes o problemes que sorgeixen quan els assignes un treball. També per crear pàgines o grups on vagis incloent un diari d'aula, recursos audiovisuals complementaris o enllaços a material online. També permet la pujada d'arxius per ser descarregats per l'usuari. Ha de emprar-se sempre dins de l'aula per tractar temes dins del pla d'estudis i mai per tractar temes personals. Sens dubte ofereix també inigualables oportunitats per a la difusió de l'activitat educativa i institucional dels centres educatius.

El mateix Facebook, ha incrementat les opcions de seguretat i privadesa perquè els estudiants i professors puguin emprar aquesta popular plataforma i han inclòs molta informació dirigida en exclusiva a professors en: www.facebookforeducators.org. També pots consultar l'article: Facebook per a professors: Opcions de privadesa i seguretat que has d'emprar tu i els teus alumnes.

Exemple d'activitat a l'aula: Taller de fotografia i valors (IES Llucmajor)




  • Twitter.

Twitter és un servei denominat de microblogging (blogs amb missatges curts) que permet els seus usuaris enviar i llegir missatges de text d'una longitud màxima de 140 caràcters (denominats piulades o tuits). Aquests missatges es mostren a la pàgina de perfil de l'usuari, i són també enviats de forma immediata a altres usuaris que han triat l'opció de rebre'ls. L'usuari original pot restringir el seguiment d'aquests missatges només per part dels membres del seu cercle d'amics, o permetre el seu accés a tots els usuaris, que és l'opció per defecte.

Es calcula que té més de 500 milions d'usuaris registrats i uns 300 milions d'actius, els quals publiquen en total més de 500 milions de piulades al dia.

Com pots aprofitar-lo per l'aula? Per exemple ...
  • Creant nous #Hashtags que els teus alumnes puguin localitzar i amb els quals pugueu interaccionar (ja sigui sobre un tema de l'aula, una experiència, reflexions, debats...)
    • Un Hashtag és una etiqueta de metadades precedida d'un caràcter especial (#) per tal que tant el sistema com l'usuari l'identifiquin de forma ràpida. Sol indicar informació descriptiva sobre el "piulat" amb la finalitat de facilitar la seva recuperació i/o interoperabilitat.
  • Compartint material i/o enllaços trobats al web.
    • Recorda que només pots inserir 140 caràcters, per la qual cosa, abans d'aferrar un link sencer, pots reduir aquest amb el servei de Google url Shortener: https://goo.gl/ [allà només hauràs d'aferrar el link que vols compartir i clicar Shorten url. Ara ja podràs copiar la nova adreça reduïda generada per compartir-la]. Pots fer el mateix amb Bitly.
  • Per a poder informar-se d'una manera ràpida de les darreres noticies sobre un tema concret.
  • Article: 20 formas de usar twitter en el aula.


  • Instagram:

Instagram és una xarxa social especialitzada en fotografia i vídeos (15 segons). L'aplicació (disponible per smartphones i tauletes) permet als usuaris fer fotografies, aplicar filtres i marcs si es desitja i, finalment, mostrar-les a les seves amistats o seguidors, ja sigui a la pròpia plataforma o a diverses xarxes socials, incloent Facebook, Twitter o Flickr, entre d'altres-

Actualment compta amb més de 300 milions d'usuaris, i l'edat recomanada pel seu ús és a partir dels 13 anys.

Alguns exemples per l'aula:

- Fer i penjar fotos i agregar títols basats en temes (#hashtags): un dia en la vida, ubicacions lligades a la història local, un esdeveniment local actual...
- Compartir fotos que resumeixen una visita escolar.
- Penjar fotos per a què l'alumnat pugui debatre sobre el contingut.
- Concurs de fotografia.
- Crear missatges amb fotos.
  • Insereix un comentari dins aquesta entrada fent una breu reflexió sobre com podries aplicar les xarxes socials a la teva tasca docent. Intentau posar alguns exemples pràctics.

1 comentari:

  1. Un possible ús de les xarxes socials a l'educació pot ser el següent: realitzar un diari d'aula a través de fotografies dels treballs fets penjades a Instagram, enllaçades a Twitter i publicades a Edmodo o al Moodle del grup-classe.

    Toni Bonet

    ResponElimina